Sidder du fast i gamle mønstre, som langsomt bryder dig ned psykisk? Har du svært ved at slippe dine gamle (dårlige) vaner? Glemmer du at mærke dig selv i en travl hverdag? Har du svært ved at være åben og sårbar? Så har du og jeg en masse til fælles.

Du ved, at du ikke har det godt mentalt, men du holder det for dig selv. Du kæmper mange interne kampe, som hele tiden bryder dig ned. Du ved med dig selv, at noget skal ændres. Men når det kommer til, at stoppe op, og kigge på dit liv og helbred, får du ikke foretaget de ændringer der skal til, for at du kan få det bedre.

Hvad hvis du kommer til at fremstå som svag? Du vil gerne fremstå som perfekt og stærk udadtil. Hvad vil din familie, omgangskreds og kollegaer sige? Kommer du til at såre andre, ved at være åben og sårbar omkring din svære tilstand?

Alle disse spørgsmål, og flere til, har kredset rundt i mit hoved i alt for lang tid. Du er ikke alene om tankerne, og der er flere end du aner, som går med de samme udfordringer. Psykisk sygdom er generelt meget tabubelagt, og det er svært, at finde personlige beretninger, fra andre der står i samme situation som dig.

Psykisk sygxdom kræver udvikling og tålmodighed.

Pårørende til psykisk syg

Er du pårørende til en person, som kæmper med sit psykiske velbefindende? Oplever du, at én i din familie eller omgangskreds begynder at tage afstand? Får du tit bidt hovedet af, når du siger eller gør noget over for vedkommende? Så har du og min familie, venner og kollegaer en masse til fælles.

Du kan mærke, at noget har ændret sig. Dit familiemedlem, din ven og/eller kollega er begyndt at trække sig, og er ikke nærværende når I er sammen. Der bliver ofte snerret af dig, når du siger eller gør noget. Du spørger ind til, hvordan vedkommende har det, og får svaret “fint”.

Facaden er sat, og det er svært at bryde gennem denne tykke mur. Din pårørende, som har det psykisk svært, vil ikke tale om, hvad der foregår i deres liv, og hvad der gør det svært. Hvad kan du gøre, som pårørende til en psykisk syg? Dette spørgsmål har min omgangskreds også stillet sig selv. De kunne mærke, at noget var galt, men hvad?

Sidder du som syg eller pårørende og har disse tanker, er du kommet til rette sted.

Læs denne blog, for jeg kan give dig indblik, som kan ændre dit nuværende liv

Jeg kan give dig indblik, fordi jeg selv er udfordret at psykiske udfordringer – læs om dette her. Mine udfordringer startede for alvor tilbage i 2013, og jeg er nu ved at have gjort mig så mange erfaringer, at jeg ønsker at dele dem med dig.

Mit ønske er at hjælpe dig som psykisk syg og dine pårørende til et bedre liv. Dette vil jeg løbende gøre, ved at skrive blogindlæg her på siden. Er du klar til at læse denne blog?

  • Du får klarhed for, at du ikke er alene, hverken som psykisk syg eller pårørende
  • Du får konkrete værktøjer, som kan hjælpe dig til et bedre liv
  • Du kan læse om, hvad jeg gerne ville have haft, at min omgangskreds vidste, så du kan hjælpe din pårørende
  • Du får et indblik i, hvordan du kan bruge dit hjem som en tryg og sikker base, hvor du kan være dig selv – læs mere om dette her
  • Du får en idé om, hvilke tanker der kan opstå, og værktøjer til at styre disse
  • Du kan lære at bruge de værktøjer, jeg selv har brugt, for at du kan få det bedre og vil kunne acceptere at leve med psykisk sygdom
  • Du kan få det bedre med dig og selv og i dit liv
  • Du lærer hvordan du som pårørende, kan hjælpe vedkommende, som kæmper med psykisk sygdom
Mantra, som hjælper mig i hverdagen, og som jeg bruger, når de negative tanker melder sig på banen.

Bedring kræver bevidsthed og accept

For at opnå et bedre liv, kræver det, at du er klar til at ændre de ting i dit liv, som ikke gør noget godt for dig. Hvis du gør det du plejer at gøre, får du det du plejer at få.

Det liv du lever, er det liv du får

Dit arbejde med dig selv, kræver derfor, at du er bevidst omkring de vaner du skal ændre, for at du kan få det liv du drømmer om. For at ændre dine vaner, kræver det vedholdende arbejde, og værktøjer til, hvilke vaner du med fordel kan få ind i dit liv.

Det kræver derfor hårdt arbejde, at få et bedre liv. Lærer du at acceptere tingenes tilstand, og benytte de værktøjer, som skaber bedring for dig, kan jeg love dig, at du kommer stærkere ud på den anden side.

Tid er en vigtig faktor, når vi kigger på psykisk sygdom. Jeg har kæmpet siden 2013, og først nu, hvor jeg blev sygemeldt i efteråret 2018, har jeg lært at acceptere tingenes tilstand. Du kan også lære at acceptere dette, og arbejde med at får det bedre. Men det kræver tid og vedvarende fokus.

Du skal vide, og være bevidst om, at du skal bruge tid og energi på din egen bedring. Du skal prøve ikke at blive skuffet, hvis der kommer tilbagefald – det gør der for os alle. Tro på, at du får det bedre, og at du kommer styrket ud på den anden side.

Personlig udvikling – en spændende rejse

Personlig udvikling, er en spændende og hård rejse, men samtidig vigtig for at du kan få det bedre. Find de værktøjer som virker for dig, og vid, at du ikke er alene på rejsen.

Jeg hepper på dig, og står lige her for dig. Jeg er klar til at give skulderklap og løbende sparring her på siden. Skriv endelig til mig, hvis jeg kan gøre noget for dig.

God rejse og god vind